4 Mayıs 2010 Salı

Atom Karınca!!!


Bir önceki yazımda biraz otomobil tarihinden bahsetmiş, dizaynları hakkında yorumlar yapmıştım. Bu günkü yazım onun devamı niteliğinde ama bu sefer otomobillerin boyutları hakkında nacizhane fikirlerimi paylaşacağım. Ford'un ilk üretime soktuğu T model zamanın yol şartlarına en uygun otomobil olmuştu. Düşünün o zamanlar otomobil sahibi kişiler insanlar tarafından parmakla gösterilirdi. Ülkenin hiç bir yerinde otopark derdi olmadan otomobil sahipleri istedikleri yere istedikleri biçimde park edebiliyorlardı.

Yıllar geçip dünyanın nüfusu artmaya başlayınca, yeni binalar, evler yapılmaya başlanmış ve buna bağlı olarak şehir merkezlerindeki insanların sayısı artmaya başlamıştı. Ancak buna rağmen Amerikan otomobil endüstrisi nüfus artışı ve kalabalığı düşünmeden boyu 6-7 metreyi bulan otomobiller üretmişti. (örn:'59 Cadillac Eldorado 5.7metre) Tabii ki Amerika'nın yol şartları ve yüz ölçümüne bakarsak bu durum Amerikan halkını pek etkilemese de Avrupa'da durum biraz farklıydı.

Büyük otomobillerin zamanında insanlar üzerinde psikolojik olarakta etkileyici tarafı vardır. Uzun ve şaşalı otomobiller zenginliğin göstergesi olarak bugün bile geçerli bir düşünce tarzıdır. Ancak bugünlerde durum artık eskiye göre çok daha farklı. Özellikle Türkiye'de artık RTE'nin yaptığı gaz açıklamayla birlikte nüfus artışı önlenemez bir hal almış ve bu durum büyük merkezlerde trafiğin artmasına ve otopark çilesinin önüne geçilemez olmasını sağlamıştır. Buna bir de uzun otomobillerin (sedan sever bir ülke olduğumuz için) sayısı eklenince durum dahada vahim hal alıyor.

Türk insanda "aile" kavramının önemli olması kişileri sedan veya stationwagon modellere daha fazla yönlendiriyor. Markalarda eksik olmasın bu taleplere karşı hiç geri kalmadan hatta küçük modellerinden bozma sedan otomobil üretiyorlar. (örn:Peugeot 206 Sedan) Eskilere bakarsak Tofaş'ın Kartal modeli, Fiat'ın Tempra'sı. Şimdilerde Renault'un Clio Symbol'ü gibi modeller hem yol tutuşu hemde güvenlik bakımından canlı bomba gibi yollarda gezmekteler. Diğer taraftan başka bir sorun olan otoparkları gereksiz yere işgal etmeleri. Zaten çarpık kentleşme konusunda dünya rekoru elimizde, birde buna ek otopark sorunu sürücüleri biraz daha duyarlı hale getirmesi gerekirken, insanımız halen zengin olduğunda S klas, 7 serisi gibi modellerin hayalini kuruyor. Tamam onların konforu, teknolojisi, kalitesi tartışılmaz ama bence şehir içi için herkesin küçük boyutlarda bir otomobile sahip olması lazım. Bu gün dünya ülkesi sayabileceğimiz İtalya'da insanlar şehir içinde Smart markasını hiç çekinmeden, yüzü kızarmadan gayet rahat kullanırken bizde o otomobiller utanç sembolü haline gelmiş durumda.

Bence devletin MTV uygulamasını otomobillerin motor hacmine göre değil otomobillerin boyutlarına göre değiştirirse insanımızda belki küçük otomobil kullanmayı öğrenmiş olur."ES"

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder